Hugo
- Details
- Last Updated: 27 February 2022
- Published: 09 September 2012
Op deze pagina vindt u het werk van Hugo. U kunt naar beneden scrollen of via de links hieronder direct naar een artikel navigeren.
- Bouwverslag van een Atkinson Walker Rail cars - deel 1
- Bouwverslag van een Atkinson Walker Rail cars - deel 2
- Ervaringen met het bouwen van een Budget Model Railways Railbus
- Uit nood geboren - railbusje Jouef
- Filmpje De Niggende Saligheyd - Baan Hugo Baart
- Zelfgemaakt diesellokje
- Zelfgemaakte garagedeuren
- Filmpje Nederlandse Modelspoor Dagen 2015 - De Niggende Saligheyd
- On traXS! 2014 - De Niggende Saligheyd
- Zelfgemaakte wagons
update februari 2022:
Bouwverslag van een Atkinson Walker Rail cars
De ModelSpoorGroep Valkeenswaard, waar ik lid van ben, heeft mij gevraagd een railcar te bouwen voor een nieuw te bouwen modelbaan. De basis voor de nieuw te bouwen baan zou het strijkplank baantje moeten worden waarmee wij in 2017 in Sint Niklaas hebben deelgenomen. Mijn oog was gevallen op een Atkinson Walker Railcar. Het is een model welke werd gevonden bij Shapeway een wordt gebouwd door David Hurst. David bleek een uiterst aimabele man te zijn die je met raad en daad bij wil staan om de bouw tot een succes te maken. De 3-D geprinte onderdelen die ik van Shapeway kreeg waren een werkelijke verademing in vergelijking van de prints die ik van Budget Models heb ontvangen zoals ik heb beschreven in mijn vorige bouwverslag.
Na beoordeling van het model ben ik is gaan kijken waar ik wat aanpassingen kon doen. Het eerste was de verlichting. Een railcar rijden op je baan zonder verlichting is vandaag de dag not done.
Ook wilde ik een decoder inbouwen en het liefst een met geluid. Ook sound op de baan maakt het kijken ernaar een stuk aantrekkelijker. Wat ik miste was een uitlaat. Het is per slot een diesel motor en die moet toch op een of andere manier zijn uitlaat gassen kwijt. Om de motorwagen te bereiken zou de machinist halsbrekende toeren uit moeten halen. Ik zou niet weten hoe hij bij de deur kon komen laat staan hoe hij die kon openen. Daar moest ook iets aan gebeuren. Een motorwagen heeft en dieselmotor en die gebruikt brandstof. Een brandstoftank was niet te vinden. De gril van de motorwagen moest volgens mij ook worden aangepast. De wagon vond ik wat hoog op zijn benen staan. Ook daar moest iets aan gebeuren. De stroomafname van de motorwagen kon van het chassis worden afgetapt. Voor de stroomafname van de wagon is weer een andere oplossing gevonden.
De koplampen en achterlichten
Voor de verlichting is gebruik gemaakt van 1,8 mm ledjes. Uiteraard rood voor de achterzijde en warm wit voor de koplampen. De ledjes zijn in serie met elkaar verbonden. Om het licht te dimmen is gebruik gemaakt van een weerstandje van 7,3K. De plaats waar de lampjes geprint zijn werden uitgeboord om de ledjes aan de binnenzijde te monteren. De koplampen waren ovaal geprint en die wilde ik ook ovaal uit frezen. Nadat de ledjes zijn gemonteerd zijn de gaten aan de voorzijde gevuld met Cristal clear.
De aansluiting van de ledjes zijn aangesloten op de KATO 11-030 bogie. Heel verstandig is het om de stroomafnemer te verbinden met een koperen plaatje geplakt aan de onderzijde van de bodem zowel één voor de plus en één voor de min. Daarop kunnen dan alle bedrading worden gesoldeerd. Mijn ervaring is dat deze constructie niet of nauwelijks knipperende verlichting laat zien.
Ik ben geen elektronicus en soms snap ik er helemaal niets van. De sounddecoder werd aangesloten en functioneerde normaal. Nadat ik de ledverlichting van de motorwagen had geïnstalleerd, de draadjes werden rechtstreeks aangesloten op de stroomafnemers van de motor, was de snelheid van de motorwagen niet meer te regelen. Alles ging in standje TGV. Nadat ik de draadjes van de ledverlichting had losgekoppeld was het regelen van de snelheid weer normaal. Toen maar de draadjes andersom op de stroomafnemers gesoldeerd. Tot mijn verbazing was de snelheid weer op normale wijze te regelen. Een elektronicus zal wel weten wat er fout ging maar ik ben er op deze wijze maar achter gekomen.
De gril
De gril is gemaakt van een zeer fijn gaas. Dat gaas wordt dikwijls gebruikt voor luchtfilters. Daarop zijn met secondelijm evergreen stripjes geplakt. Deze gril wordt straks over de geprinte gril geplakt nadat eerst de geprinte gril zwart wordt geschilderd. De afmeting is niet groter dan de geprinte gril zoals te zien is op de foto van de voorzijde.
De uitlaat
De uitlaat is gemaakt van een stukje staaldraad van 8 mm. De onderzijde is haaks gebogen en aan de boven zijde is een stukje 8 mm draad van 3 mm lang gesoldeerd. Twee gaatje boren in de achterzijde van de cabine en de uitlaat zit stevig vast met een druppeltje secondelijm.
De decoder en speaker
Voor de decoder is gekozen voor een Doehler & Haass de SD05A-1 met het geluid van Ferkeltax. Met deze decoder heb ik goede ervaringen deze is compact en relatief goedkoop. Deze decoders koop ik bij de Tramfabriek van Sven van der Hart die er ook voor zorgt dat het door jouw gekozen geluid er uit komt.
De plaats waar de decoder gemonteerd was worden bleek achteraf niet zo makkelijk als ik had gedacht. In de wagon was geen optie. Dan moesten draden van de motorwagen naar de wagon worden getrokken. Het bleek dat in de cabine de beste plaats was. Daar was plaats genoeg. Door de decoder af te dekken met een styreenplaatje leek het net een tafel. De cabine is daar groot genoeg voor. De tafel voor de apparatuur van de machinist werd voor de voorruit doorgetrokken. Een klein detail maar toch wel noodzakelijk.
Ook de speaker kreeg een plaats in de cabine. Het verdiend niet de schoonheidsprijs maar ik had weinig keus. Afdekken van de speaker is geen optie en schilderen van de bovenzijde durf ik niet echt aan.
De onderzijde van de wagon
De onderzijde van de wagon laat de KATO bogie zien. Ook is één van de koperen plaatjes te zien die rechtstreeks de stroom krijgt van de bogie. Het grijze plaatje is een stukje bladlood om wat meer druk te krijgen op zowel de bogie als op de koppeling met de motorwagen.
De brandstoftank en bagagekisten
Op de 3-D print ontbrak een brandstoftank. Een dieselmotor dient toch te worden voorzien van brandstof. Het plaatsen onder de motorwagen was geen optie. Het chassis zat in de weg. De wagon kwam tijdens het nemen van een bocht tegen de brandstoftank. Als oplossing is gekozen de brandstoftank dan maar onder de wagon te plaatsen.
Het leek me een leuk idee om onder de wagon bagageruimte te maken. Ik vond de wagon wat hoog op zijn pootjes staan en dat zou daarmee meteen verholpen zijn. Het geeft wel leuk gezicht om te zien hoe de onderzijde van de bagageruimten vlak boven de rails hangt. De brandstoftank alsmede de bagagekisten zijn gemaakt van polystyreen strips en plaatjes.
Binnen verlichting
In alle gevallen waar ik in al mijn vorige objecten binnenverlichting heb toegepast ben ik op identieke wijze te werk gegaan. Ik gebruik daarvoor led strip en plak die tegen het plafond. Aan beide zijde van deze strip plak ik een styreenstrip van 1,0 x 2,0 mm. Het geheel wordt afgedekt met een plaatje styreen van 0,25 mm. Om de verlichting voldoende te dimmen is een weerstand van K 7.3 gekozen. Wil j echter nog meer diffuus verlichting hebben kan het plaatje ook met gele verf worden behandeld.
Deze oplossing geeft een gelijkmatige verlichting en het zijn de kosten niet. De stroomafname geschiedt in het geval van de motorwagen ook weer rechtstreeks op de stroomafnemers van de motor.
De binnenverlichting van de wagon is aangesloten op de koperen plaatjes geplakt aan de onderzijde van de bodemplaat die van stroom wordt voorzien rechtstreeks van de KATO bogie 11-030
Het chassis
Het chassis is een KATO 11-103. Helaas is dat niet meer verkrijgbaar en is vervangen door de KATO 11-109. Om een decoder te plaatsen is de 11-109 wat ingewikkelder evenals het rechtstreeks aansluiten van de binnen- en buitenverlichting. De 11-103 klikt probleemloos in de 3-D print.
Het voorlopige resultaat
Vervolg deel 2:
Schilderen en afwerken
Besloten is om de railcar twee kleurig te spuiten. Er wordt gebruik gemaakt van Vallejo verf. Uiteraard is de kleurkeuze heel persoonlijk en ieder kan dat voor zichzelf bepalen. Hier is gekozen voor een gele kleur aan de bovenzijde en een blauwe kleur aan de onderzijde. Het dak is donkergrijs. Om voor een gele kleur te kiezen moet men zich wel realiseren dat deze een slechte dekking heeft, evenals de rode kleur, en dient derhalve meerdere malen te worden gespoten om voldoende dekking te krijgen.
De bies
In eerste instantie werd besloten om een zilverkleurige bies te schilderen. Daarvoor is deze onder en boven de plaats waar de bies moest komen afgeplakt. Een zilverkleurige bies leek in eerste instantie wel aardig gekozen. Maar na verwijderen van de afplaktape was het een grote teleurstelling mede omdat de verticale ribbels slecht af te plakken zijn. Ook de zilverkleurige bies was geen succes. De oplossing is om van plakfolie een reepje rood te snijden. Je krijgt op deze wijze een mooi strak biesje.
Details
Om het model wat op te pimpen is een trapje aangebracht onder de toegangsdeur van de cabine. De machinist moet zijn cabine per slot wel kunnen bereiken. Tevens is van koperdraad een handgreep aangebracht en een deurklink. De ramen van de cabine zijn geaccentueerd met blauwe glaslatten in dezelfde kleur blauw geschilderd zoals de onderzijde. Dit bleek niet zo’n eenvoudig karwei. Je moet vreselijk oppassen dat je de ramen niet besmeurt met lijm. Gekozen is om de stripjes te lijmen met cristal clear. Deze lijm droogt in ieder geval kleurloos op. De blauwe glaslatten van de wagon dienen nog te worden aangebracht.
De toegangsdeur van de wagon is voorzien van handgreepjes van Evergreen strip rond 0,5 mm zilverkleur geschilderd. De traptrede en de hoek van de bumper aan de voorzijde zijn rood geschilderd.
De voorkant van de motorwagen is voorzien van een gril. Het schilderen van de verlichting is niet helemaal gelukt. Verstandiger was geweest vóór dat de cabine wordt gespoten deze lampen eerst te schilderen daarna de ledjes monteren en niet achteraf. Wellicht dat als het ledje wordt gemonteerd op een zwart stukje styreen en daarna het geheel aan de binnenkant te plakken het doorschijnen van de verlichting wordt vermeden Maar als deze railcar op de modelbaan rondrijdt valt het doorschijnen nauwelijks op. Een ruitenwisser moet nog worden aangebracht maar hoe die er moet uitzien moet nog bekeken worden. Helaas zijn geen ruitenwissers in de handel en moeten zelf maar gefabriceerd worden uit styreen stripjes.
Bagage kisten en brandstoftank
Aan de onderzijde van de wagon zijn extra bagageruimte gecreëerd. Om een duidelijke afscheiding te maken zijn de luikjes van losse plaatjes gesneden van 0,25 mm styreen. Deze luikjes zijn in de blauwe kleur geschilderd daarna pas aangebracht. De scharniertje en handgrepen zijn van rond 0,5 mm styreen gemaakt en zijn zilver geschilderd.
De brandstoftank is voorzien van wat extra stripjes van Evergreen 0,25 x 0,5 mm. Ook is gedacht aan een vulopening van de tank. Per slot moet er ook brandstof in de tank komen.
De achterzijde en bagagerek
Aan de onderzijde werd van rode plakfolie een stripje gesneden en in de bestemde opening geplakt. Op zo’n manier krijg je een strak geheel wat met schilderen haast onmogelijk wordt.
Bij de bestelling van de railcar werd ook een bagagerek en ladder geleverd. Aan de achterzijde zijn ook twee rode ledje gemonteerd om het model zo realistisch mogelijk te doen lijken.
Het bagagerek is gevuld met enige attributen. Een bagagerek behoort niet leeg te zijn.
Eindconclusie
Het was een genoegen dit model te bouwen en er en eigen tuch aan te geven. Het is een geslaagd model geworden met enkele schoonheidsfoutjes die allen bekend zijn bij de bouwer maar geen effect hebben op het eindresultaat. Met een gerust hart wordt dit model overgedragen aan ModelSpoorGroep Valkenswaard om in te zetten op een nieuw te bouwen modelbaan.
Tot slot nog een nachtopname
Hieronder nog een aantal foto's van de railcar op het strijkplank-baantje van de Modelspoorgroep:
update december 2021:
Ervaringen met het bouwen van een Budget Model Railways Railbus
In een onbewaakt ogenblik heb ik bij Budget Model Railways heb ik onderstaande railbus aangeschaft.
Bron: https://www.budgetmodelrailways.co.uk/store/p17/OO9_GAUGE_RAILBUS_%2F_RAILCAR_BODY.html#/
Omdat ik een motorwagen met wagon wilde bouwen heb ik besloten om er maar meteen twee te bestellen. Voor £ 10,00 per stuk kan je geen buil vallen dacht ik. Ik wist dat het geen kant en klaar geprint model zou zijn maar 4 wanden een dak en bodemplaat. Toen ik de onderdelen binnen kreeg ben ik me rot geschrokken hoe de geprinte onderdelen waren afgewerkt. Van een budget model kan je geen wonderen verwachten maar de afwerking van de printen was in één woord abominabel slecht. Maar niet getreurd dan maar aan de slag om er toch nog iets van te maken.
Allereerst heb ik zo goed mogelijk de raamopeningen met sleutelvijltjes op orde gebracht. Uiteindelijk bleek dit onbegonnen werk en ben daar dan ook mee gestopt. Vervolgens zijn de bestaande buffers afgesneden en daarvoor meer realistischer buffers aangebracht.
De lampen heb ik vervangen. Alleen is de voorzijde van de motorwagen en de achterzijde van de wagon van verlichting voorzien. Om de afwerking van de verlichting wat realistischer te maken heb ik een ringetje van M 1,6 geplakt als lichtopening.
De achter zijde van de motorwagen en de voorzijde van de wagon is voorzien van een ijzeren stangetje welke is vastgezet in de bestaande lampopening. Dit om de lampopening te verdoezelen. Het stangetje slaat nergens op maar het oogt leuk.
Ook zijn handgrepen van 0,5 mm koperdraad aangebracht en de bestaande deurkruk is verwijderd en daarvoor een meer realistischer deurklink aangebracht van 0,5 mm koper. Ook zijn geprinte trapjes aangebracht
Het dak was een en al ribbel. Vlak schuren was voor mij geen optie daarom is een plaatje van 0,25 mm styreen geplakt met een overstek aan voor- en achterzijde van ca. 2 mm. De zijkant zijn afgewerkt met een hoekstripje van 1,5 x 1,5 mm. De dak isolatoren zijn vervangen door meer realistischer ventilatoren. Tevens zijn er twee uitlaten voor de dieselmotor aangebracht.
Onder de bodemplaat is een H profiel van 2 mm geplakt om iets meer body te krijgen. Echter ik vond achteraf het zicht op het KATO chassis niet erg realistisch. De wielen stonden te kort op elkaar Daarom heb ik er maar een extra schort onder geplakt, geprint door een vriend. Het chassis is zo min of meer uit het zicht.
Het is een motorwagen en daarom diende een motorcompartiment te worden gerealiseerd. Daarvoor is het eerste raam gedeeltelijk gebruikt om een ventilatie rooster aan te brengen voor het motorcompartiment.
De zijwanden kon je proberen vlak te schuren maar een plaatje er overheen plakken van 0,25 mm styreen was minder werk en doet wonderen. De binnen wanden waren nog veel slechter. Zo goed als kwaad enig schuurwerk verricht maar daar heb ik dezelfde truc uitgevoerd met 0,25 mm styreen. De kopwanden hebben ook nogal wat geribbelde delen. Die ribbels zijn geplamuurd en zo goed mogelijk vlak geschuurd. Op deze wijze werd de print min of meer aanvaardbaar.
Je kan van een budgetmodel geen wonderen verwachten maar de pasvorm van de wanden bleek ook niet te zijn wat het is. Dat is ook gekomen doordat de aansluitingen vlak geschuurd diende te worden om te voorkomen dat de naden geplamuurd diende te worden.
De raamopeningen waren dusdanig onregelmatig geprint dat ik heb besloten daar styreen strips van 0,25 x 0,5 mm in te lijmen. De strips zijn eerst geschilderd met Vallejo 71.083 silver. Het aanbrengen van de strips bleek een crime omdat de openingen zeer onregelmatig zijn geprint. De strips zijn gelijmd met crystal clear.
De bogies voor de wagon zijn twee een KATO 11-033. Dat zijn prachtige gedetailleerde bogies met ingebouwde stroomafnemers. Onder de bodemplaat van de wagon zijn koperen plaatjes geplakt zodanig dat het koperen puntje de stroom naar de koperen plaatjes leidt. Aan de koperen plaatjes worden de nodige draadjes gesoldeerd voor de verlichting. De verlichting van de motorwagen is gekoppeld aan de stroomafnemers van de motor.
Na al dit werk kwam het echte werk het air bruschen van de binnen en buiten zijde. Om het niet te makkelijk te maken is gekozen om de buitenzijde in twee kleuren te spuiten en de binnenzijde in lichtgrijs. De oneffenheden van de print maken het model wel realistischer. In werkelijkheid zijn de wanden van een spoorwegwagon ook niet echt vlak. Kijk maar eens langs de wagons opgesteld in het spoorwegmuseum. Er is ook nog een rode band aangebracht. Door de onregelmatigheden van het printen is dat niet gespoten maar is opgelost met rode tape van ca. 1 mm. Simpel maar doeltreffend. De wanden zijn licht vervuild. Dat zal in de werkelijkheid ook wel zo zijn.
Voor de verlichting en voeding van de decoder zijn koperen plaatjes gelijmd voor de stroomdoorvoer van de koppelingen. De plaatjes zijn met koperen stripjes met elkaar verbonden. Voor alle zekerheid is de stroomafnemer van de koppeling met een dun draadje verbonden met de koperen strips. Het lijkt een zooitje van draadjes maar deze zijn toch niet zichtbaar. Dit werk heeft niet mijn grootste interesse.
Uiteindelijk resulteert het toch in een vloeiende verlichting zonder gebruik van condensatoren. Dus geen geknipper.
Tenslotte is na al deze bedrijvigheid is de motorwagen en wagon voorzien van binnen en buiten verlichting. Bankjes voor de passagiers en uiteraard zijn de nodige passagiers aangebracht.
Al met al een hele klus die achteraf wel de voldoening geeft dat het allemaal is gelukt en er weer een bijzonder treinstel op mijn baan rijdt uiteraard voorzien van geluidsdecoder SD-05-A van Doehler en Haass. Het chassis is een KATO 11-103, ook aanbevolen door BMR en deze had ik nog een liggen. Deze past in de opening en klikt zichzelf vast in de bodemplaat.
Bij het proefrijden op een klein ovaal met minimum bocht deed zich weer een nieuw probleem voor. Aan de motor wagen is een vaste haak gemaakt en aan de wagon een koppeling aan de bogie. Echter de afstand van de achterste as van het chassis naar de vaste haak was zo groot dat de wagon uit de rails werd gedrukt. De vaste haak is vervangen door een draaibare koppeling. Daarmee is het probleem opgelost.
Op de site van BMR staan lyrische reviews. Ik weet niet wat de schrijvers gewend zijn maar of ik iemand zal aanraden om bij Budget Model Railway een model te kopen moet ik hardgrondig neen zeggen of je moet er niet tegen opzien er veel tijd en aandacht aan te besteden om er een min of meer representatief model van te maken. Dat maakt de hobby toch wel weer interessant.
Hieronder nog een aantal foto's van de railbus op het strijkplank-baantje van de Modelspoorgroep:
Uit nood geboren,
Enige tijd geleden heb ik een railbusje aangeschaft van Jouef.
Maar waar ik al bang voor was dat de aandrijving van het railbusje niet naar mijn zin zou zijn.
Ik ben verknocht aan de aandrijf motor die Minitrains levert maar deze zijn bij Minitrains helaas niet als los onderdeel te koop. Ik heb internet afgestruind, adviezen gevraagd maar niemand kon mij vertellen waar deze aandrijf motor te koop is. Je moet daarvoor bij Minitrains een compleet locje kopen en vervolgens de aandrijf motor er uit halen en monteren in de railbus. Dat is niet zo’n probleem maar je blijft met een aantal losse onderdelen zitten. Daarbij komt ook nog dat de aandrijf motor redelijk prijzig is.
Om van de nood een deugd te maken heb ik twee platte wagens aangeschaft en daarop de losse onderdelen zoals kap, chassis en wielen geplaatst. Ik had nog wat ruimte over voor een kist en die heb ik ook nog maar een gemaakt. Ik weet niet wat in die kist hoort te zitten maar het maakt het stammetje mijn inziens helemaal af.
Zo ben ik weer enige tijd van de straat geweest maar zo is mijn hobby. Voor mijn modelbaan dingen maken die tamelijk uniek zijn.
Filmpje De Niggende Saligheyd - Baan Hugo Baart
Hieronder een filmpje van Hugo's baan (De Niggende Saligheyd) gemaakt door Tramfabriek.nl
Zelfgemaakt Dieselokje
Hugo heeft zelf een Diesllokje gemaakt, hieronder de foto's:
Zelfgemaakte Garagedeuren
Hugo heeft zelf garagedeuren gemaakt, hieronder een paar foto's hiervan:
Nederlandse Modelspoor Dagen 2015 - De Niggende Saligheyd
In het weekend van 17 en 18 januari 2015 was 'De Niggende Saligheyd' te zien bij de Nederlandse Modelspoordagen. Hieronder is een filmpje te zien die tijdens de beurs zijn gemaakt.
On traXS! 2014 - De Niggende Saligheyd
Van 7 t/m 9 maart 2014 stond 'De Niggende Saligheyd' ook op On traXS! in het Spoorwegmuseum te Utrecht stond. Hieronder zijn foto's te zien van zijn baan, ook is hier een krantenartikel van.
Zelfgemaakte wagons
Hieronder zijn de door Hugo gemaakte wagons te zien.
Wagon met ladingen.