Het Bels Lijntje
- Details
- Laatst bijgewerkt: 04 mei 2015
- Gepubliceerd: 26 juli 2012
Voor de spoorlijn Eindhoven - Valkenswaard - Hasselt - Luik was voor het Nederlandse gedeelte in 1864 consessie verleend aan de (Belgische) 'Luik Limburgsche Spoorwegmaatschappij'. De Staatsspoorwegen zouden ook deze lijn gaan exploiteren zodat het SS-net een rechtstreekse verbinding zou krijgen met Belgie. Kolen uit de omgeving van Luik konden dan naar Utrecht en Amsterdam vervoerd worden en vandaar verder. De lijn werd in 1866 in gebruik genomen, met o.a. de volgende haltes: Eindhoven-Gestel, Waalre, Valkenswaard, Borkel, Achel, Neerpelt, Hasselt en Luik-midi.
Het personenvervoer liep niet zo goed als gedacht en reeds rond 1921 werden diverse haltes (Borkel, Ehv-Gestel) gesloten. In Valkenswaard probeerde men meer mensen in de trein te krijgen door middel van reclamecampagnes. Een retour Valkenswaard - Eindhoven kostte rond 1930 hfl 0,45, een enkeltje hfl 0,30. Een poging om van de lijn een belangrijke internationale verbinding te maken mislukte. Rond 1939 werd de lijn gesloten voor het reizigersverkeer, wel bleven nog de zg Philipstreinen rijden, deze reden rond 07:00 naar Eindhoven en `s avonds rond 17:30 was hij weer terug.
Tijdens WO-II werd de lijn door de Duiters gebruikt voor allerlei militair vervoer, tot 6 treinen per dag. Later na de bevrijding (september 1944) reden er vooral Rode Kruis treinen voor de afvoer van gewonden. Engels materieel was een normale verschijning op de lijn in die dagen. In 1951 reed de laatste Philipstrein. Omdat de Belgische regering er op stond dat de lijn gehandhaafd werd werd besloten de lijn via Geldrop te laten lopen (de toenmalige burgemeester van Waalre kon anders niet slapen want die woonde langs de spoorlijn...). Het oude station Valkenswaard (evenals dat van Waalre) werd gesloopt. Deze lijn heeft nog wel veel goederenvervoer gekend:
- Hoogovenslakken (gebruikt als kunstmest) vanuit Luxemburg.
- Steenkool vanuit de Belgische mijnen voor het gebied Valkenswaard - Reusel.
- Hout van en naar Belgie.
Met het wegvallen van de hoogovenslakken, de opkomst van het aardgas en de concurrentie van het wegvervoer vervielen de treinen. De laatste goederentrein reed in 1974. In 1986 werd het Nederlandse gedeelte van de spoorlijn opgebroken, het Belgische gedeelte was al eerder die weg gegaan. Gedeeltes van het trace zijn echter nog duidelijk te herkennen in het landschap. Plannen om (voor de afbraak) 'iets toeristisch' te doen met de spoorlijn, zoals draisines, zijn op niets uitgelopen. Gezien de huidige verkeersproblematiek om vanuit Valkenswaard Eindhoven (-centrum) te bereiken mag menig bestuurder uit die tijd zich nog eens achter de oren krabben bij de noodzaak tot opheffing. Een sneltram-achtige verbinding vanuit Valkenswaard via Waalre naar Eindhoven zou waarschijnlijk een succes zijn. Maar ja, regeren is vooruitzien....
Bronnen (voor zover bekend): op de rails 1988-2, diverse krante-artikelen.